• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ
سوره : البقرة  آیه شماره : 102
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : البقرة  آیه شماره : 193
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : المائدة  آیه شماره : 71
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الانفال  آیه شماره : 28
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الانفال  آیه شماره : 39
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الانفال  آیه شماره : 73
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الانبياء  آیه شماره : 111
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الحج  آیه شماره : 11
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : النور  آیه شماره : 63
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : الزمر  آیه شماره : 49
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.
سوره : التغابن  آیه شماره : 15
ریشه کلمه : فتن
فعل : فتن
معنی : امتحان، نظير ، آزمودن، سوزاندن، به آتش انداختن، شکنجه و اذيّت کردن، عذاب، گرفتار کردن، فريب، گمراه و منحرف کردن، عقل کسي را گرفتن
توضیح : اصل فتن گذاشتن طلا در آتش است خالصي از ناخالصي آن آشكار شود. (مفردات) در الميزان آمده است: فتنه آن است كه به وسيله آن چيزى امتحان شود، به خود امتحان و به لازم امتحان كه شدت و عذاب است و به ضلال و شرك كه سبب عذاب‏اند، اطلاق مى‏شود، در قرآن در همه اين معانى به كار رفته است. فتنه در قرآن هم به خدا نسبت داده شده و هم به ديگران. مثل [عنكبوت:3]. كه درباره امتحان خداست و مثل [نساء:101]. كه درباره غير خداست. در قرآن مجيد هر آنجا كه درباره بشر آمده مراد فتنه مذموم و آزمايش ناهنجار است، برخلاف امتحان خدا.