• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : البقرة  آیه شماره : 37
ریشه کلمه : توب
فعل : تَوب
معنی : رجوعT، بازگشت، برگشتن، پذيرش، قبول توبه «توّاب» بسيار توبه پذير.
توضیح : رجوع مطلق مراد است نه رجوع و بازگشت از معصيّت، زيرا اين كلمه درباره خداى تعالى نيز بكار رفته و در او رجوع از معصيّت معنى ندارد. بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده بيشتر است، لذا صيغه مبالغه «توّاب» همه جاى قرآن صفت خداوند آمده است «هُوَ التَّوَّاب الرّحيمُ» توبه بنده ميان دو توبه خداوند قرار دارد: يعنى اوّل خدا به بنده توفيق توبه مى‏دهد، سپس بنده توبه مى‏كند آنگاه خدا توبه كرده و آن را مى‏پذيرد و بنده را مورد بخشودگى و مرحمت قرار مى‏دهد «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا» پس توبه بنده محفوف به دو توبه خداست. بعد از يقين به مرگ توبه قبول نيست و نيز براى آنان كه كافرند و در آن حال كه مى‏ميرند اگر توبه كنند، توبه نيست. چنانکه فرعون در حال غرق شدن اظهار ايمان کرد که پذيرفته نشد . زيرا در آن حال توبه حقيقي و رجوع واقعى كه توأم با پشيماني و تقبيح گذشته‏ها باشد، نيست. و انسان در آن حال به فعل حسنات و ترك قبائح مجبور شده و از حد تكليف خارج مى‏گردد زيرا كه مستحق مدح و ذمّ نيست و آنگاه تكليف وجود ندارد.
سوره : البقرة  آیه شماره : 54
ریشه کلمه : توب
فعل : تَوب
معنی : رجوعT، بازگشت، برگشتن، پذيرش، قبول توبه «توّاب» بسيار توبه پذير.
توضیح : رجوع مطلق مراد است نه رجوع و بازگشت از معصيّت، زيرا اين كلمه درباره خداى تعالى نيز بكار رفته و در او رجوع از معصيّت معنى ندارد. بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده بيشتر است، لذا صيغه مبالغه «توّاب» همه جاى قرآن صفت خداوند آمده است «هُوَ التَّوَّاب الرّحيمُ» توبه بنده ميان دو توبه خداوند قرار دارد: يعنى اوّل خدا به بنده توفيق توبه مى‏دهد، سپس بنده توبه مى‏كند آنگاه خدا توبه كرده و آن را مى‏پذيرد و بنده را مورد بخشودگى و مرحمت قرار مى‏دهد «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا» پس توبه بنده محفوف به دو توبه خداست. بعد از يقين به مرگ توبه قبول نيست و نيز براى آنان كه كافرند و در آن حال كه مى‏ميرند اگر توبه كنند، توبه نيست. چنانکه فرعون در حال غرق شدن اظهار ايمان کرد که پذيرفته نشد . زيرا در آن حال توبه حقيقي و رجوع واقعى كه توأم با پشيماني و تقبيح گذشته‏ها باشد، نيست. و انسان در آن حال به فعل حسنات و ترك قبائح مجبور شده و از حد تكليف خارج مى‏گردد زيرا كه مستحق مدح و ذمّ نيست و آنگاه تكليف وجود ندارد.
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
سوره : البقرة  آیه شماره : 187
ریشه کلمه : توب
فعل : تَوب
معنی : رجوعT، بازگشت، برگشتن، پذيرش، قبول توبه «توّاب» بسيار توبه پذير.
توضیح : رجوع مطلق مراد است نه رجوع و بازگشت از معصيّت، زيرا اين كلمه درباره خداى تعالى نيز بكار رفته و در او رجوع از معصيّت معنى ندارد. بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده بيشتر است، لذا صيغه مبالغه «توّاب» همه جاى قرآن صفت خداوند آمده است «هُوَ التَّوَّاب الرّحيمُ» توبه بنده ميان دو توبه خداوند قرار دارد: يعنى اوّل خدا به بنده توفيق توبه مى‏دهد، سپس بنده توبه مى‏كند آنگاه خدا توبه كرده و آن را مى‏پذيرد و بنده را مورد بخشودگى و مرحمت قرار مى‏دهد «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا» پس توبه بنده محفوف به دو توبه خداست. بعد از يقين به مرگ توبه قبول نيست و نيز براى آنان كه كافرند و در آن حال كه مى‏ميرند اگر توبه كنند، توبه نيست. چنانکه فرعون در حال غرق شدن اظهار ايمان کرد که پذيرفته نشد . زيرا در آن حال توبه حقيقي و رجوع واقعى كه توأم با پشيماني و تقبيح گذشته‏ها باشد، نيست. و انسان در آن حال به فعل حسنات و ترك قبائح مجبور شده و از حد تكليف خارج مى‏گردد زيرا كه مستحق مدح و ذمّ نيست و آنگاه تكليف وجود ندارد.
سوره : طه  آیه شماره : 122
ریشه کلمه : توب
فعل : تَوب
معنی : رجوعT، بازگشت، برگشتن، پذيرش، قبول توبه «توّاب» بسيار توبه پذير.
توضیح : رجوع مطلق مراد است نه رجوع و بازگشت از معصيّت، زيرا اين كلمه درباره خداى تعالى نيز بكار رفته و در او رجوع از معصيّت معنى ندارد. بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده بيشتر است، لذا صيغه مبالغه «توّاب» همه جاى قرآن صفت خداوند آمده است «هُوَ التَّوَّاب الرّحيمُ» توبه بنده ميان دو توبه خداوند قرار دارد: يعنى اوّل خدا به بنده توفيق توبه مى‏دهد، سپس بنده توبه مى‏كند آنگاه خدا توبه كرده و آن را مى‏پذيرد و بنده را مورد بخشودگى و مرحمت قرار مى‏دهد «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا» پس توبه بنده محفوف به دو توبه خداست. بعد از يقين به مرگ توبه قبول نيست و نيز براى آنان كه كافرند و در آن حال كه مى‏ميرند اگر توبه كنند، توبه نيست. چنانکه فرعون در حال غرق شدن اظهار ايمان کرد که پذيرفته نشد . زيرا در آن حال توبه حقيقي و رجوع واقعى كه توأم با پشيماني و تقبيح گذشته‏ها باشد، نيست. و انسان در آن حال به فعل حسنات و ترك قبائح مجبور شده و از حد تكليف خارج مى‏گردد زيرا كه مستحق مدح و ذمّ نيست و آنگاه تكليف وجود ندارد.
إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
سوره : المزمل  آیه شماره : 20
ریشه کلمه : توب
فعل : تَوب
معنی : رجوعT، بازگشت، برگشتن، پذيرش، قبول توبه «توّاب» بسيار توبه پذير.
توضیح : رجوع مطلق مراد است نه رجوع و بازگشت از معصيّت، زيرا اين كلمه درباره خداى تعالى نيز بكار رفته و در او رجوع از معصيّت معنى ندارد. بازگشت خداى مهربان به سوى بنده از بازگشت بنده بيشتر است، لذا صيغه مبالغه «توّاب» همه جاى قرآن صفت خداوند آمده است «هُوَ التَّوَّاب الرّحيمُ» توبه بنده ميان دو توبه خداوند قرار دارد: يعنى اوّل خدا به بنده توفيق توبه مى‏دهد، سپس بنده توبه مى‏كند آنگاه خدا توبه كرده و آن را مى‏پذيرد و بنده را مورد بخشودگى و مرحمت قرار مى‏دهد «ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا» پس توبه بنده محفوف به دو توبه خداست. بعد از يقين به مرگ توبه قبول نيست و نيز براى آنان كه كافرند و در آن حال كه مى‏ميرند اگر توبه كنند، توبه نيست. چنانکه فرعون در حال غرق شدن اظهار ايمان کرد که پذيرفته نشد . زيرا در آن حال توبه حقيقي و رجوع واقعى كه توأم با پشيماني و تقبيح گذشته‏ها باشد، نيست. و انسان در آن حال به فعل حسنات و ترك قبائح مجبور شده و از حد تكليف خارج مى‏گردد زيرا كه مستحق مدح و ذمّ نيست و آنگاه تكليف وجود ندارد.