• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : المائدة  آیه شماره : 56
ریشه کلمه : حزب
فعل : حزب
معنی : دسته و گروه هم عقيده و هم هدف «احزاب» گروهها «حزبين» دو گروه
توضیح : موارد استعمال احزاب در قرآن مجيد نشان مى‏دهد كه وحدت عقيده و هدف در آن ملحوظ است و گرنه هر دسته و جماعت را حزب نگويند. جنگ احزاب از آن جهت به اين نام ناميده شد كه دسته‏هاى قريش، غطفان ،اسد، و يهود در جنگ با رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» هم كلام و هم هدف شدند و به مدينه لشگر كشيدند. «احزاب» يازده مرتبه در قرآن مبين آمده و همه در مقام ذمّ است و مراد از آنها اهل كناب و مشركين و تكذيب كنندگان پيامبران است.
سوره : المجادلة  آیه شماره : 19
ریشه کلمه : حزب
فعل : حزب
معنی : دسته و گروه هم عقيده و هم هدف «احزاب» گروهها «حزبين» دو گروه
توضیح : موارد استعمال احزاب در قرآن مجيد نشان مى‏دهد كه وحدت عقيده و هدف در آن ملحوظ است و گرنه هر دسته و جماعت را حزب نگويند. جنگ احزاب از آن جهت به اين نام ناميده شد كه دسته‏هاى قريش، غطفان ،اسد، و يهود در جنگ با رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» هم كلام و هم هدف شدند و به مدينه لشگر كشيدند. «احزاب» يازده مرتبه در قرآن مبين آمده و همه در مقام ذمّ است و مراد از آنها اهل كناب و مشركين و تكذيب كنندگان پيامبران است.
لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
سوره : المجادلة  آیه شماره : 22
ریشه کلمه : حزب
فعل : حزب
معنی : دسته و گروه هم عقيده و هم هدف «احزاب» گروهها «حزبين» دو گروه
توضیح : موارد استعمال احزاب در قرآن مجيد نشان مى‏دهد كه وحدت عقيده و هدف در آن ملحوظ است و گرنه هر دسته و جماعت را حزب نگويند. جنگ احزاب از آن جهت به اين نام ناميده شد كه دسته‏هاى قريش، غطفان ،اسد، و يهود در جنگ با رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» هم كلام و هم هدف شدند و به مدينه لشگر كشيدند. «احزاب» يازده مرتبه در قرآن مبين آمده و همه در مقام ذمّ است و مراد از آنها اهل كناب و مشركين و تكذيب كنندگان پيامبران است.