سوره :
البقرة
آیه شماره :
85
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
البقرة
آیه شماره :
191
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
المائدة
آیه شماره :
29
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
المائدة
آیه شماره :
33
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
المائدة
آیه شماره :
38
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
المائدة
آیه شماره :
85
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
التوبة
آیه شماره :
26
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
التوبة
آیه شماره :
82
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
التوبة
آیه شماره :
95
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
يونس
آیه شماره :
27
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
يوسف
آیه شماره :
25
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الاسراء
آیه شماره :
63
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الكهف
آیه شماره :
88
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
طه
آیه شماره :
76
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الفرقان
آیه شماره :
15
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
السجدة
آیه شماره :
17
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
سبأ
آیه شماره :
37
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الزمر
آیه شماره :
34
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
فصلت
آیه شماره :
28
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
فصلت
آیه شماره :
28
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الشورى
آیه شماره :
40
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الاحقاف
آیه شماره :
14
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
القمر
آیه شماره :
14
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الرحمن
آیه شماره :
60
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الواقعة
آیه شماره :
24
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الحشر
آیه شماره :
17
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الانسان
آیه شماره :
9
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
الانسان
آیه شماره :
22
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
النبأ
آیه شماره :
26
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .
سوره :
النبأ
آیه شماره :
36
ریشه کلمه :
جزي
فعل :
جزاء
معنی :
مكافات، پاداش، تلافي، بخشيدن، بى نيازى، كفايت
«جزيه» نوعي ماليات است
توضیح :
چون ما بعدش «باء و على» آيد به معنى مكافات و مجازات است و چون «عن» باشد به معنى قضا واداء باشد. و بدون آنها به معنى كفايت است.
پاداش را جزاء گويند چون از حيث مقابله و برابرى در آن كفايت هست.
به چند نكته توجّه كنيم:
الف- در قرآن مجيد جزاءِ هم در پاداش و هم در کيفر و عذاب هر دو آمده است. مثل [بقره:191] و مثل [مائده:29] و نحو [كهف:88] ، [زمر:34]. ب- در بعضى از آيات جزاءِ خود عمل ذکر شده است مثل [يس:54]
ج- جزيه که از اهل کتاب گرفته مىشود از اين ماده است چون در حفظ خون و احترام اهل کتاب، به آن اکتفا مىشود.
جزيه مالياتى است که از اهل ذمّه با در نظر گرفتن توانا و ناتوان بودن آنها، گرفته مىشود و در مقابل از حمايت قانون برخوردار مىشوند و مانند يک فرد مسلم در پناه اسلام، آزاد زندگى مىکنند .